KÉK DARU BARÁTI KÖR ÉS TAI CHI KLUB

Természetjárás : Mátrai élmények - a Kékes és a többi

Mátrai élmények - a Kékes és a többi

Zsuzsa  2010.03.09. 01:34

Elnézést , ha kicsit hosszú lett a beszámoló, pedig csak azt próbáltam leírni , ami  számomra lényeges és emlékezetes volt .És még így is volt, ami  kimaradt .
Erről a túráról csak a végletek jutnak az eszembe. Gyönyörű volt , szépséges volt , csodálatos  , ugyanakkor szörnyű   és  emberpróbálóan kemény . De ami  félelmetes volt , az egyben felszabadító  is lett . Ami nehéz volt , az  egyben szép is . Egyszóval nekem minden benne volt, ami a teljességhez hozzátartozott . Szép és emberpróbáló két nap volt.

Sajnos , nem mindenki tudott eljönni a csapatból ,  de hát tudjuk, hogy ember tervez …
2 éjszakára foglaltunk szállást Mátrafüreden egy kényelmes faházban . Azért, hogy a 20 km-es túra előtt és utána is ne kelljen fáradtan autózni, hanem pihenhessünk egyet .
A végső felállás  szerint Rita néni, Klári , Attila , Ádám és Dávid egy kocsival már péntek este leutaztak Mátrafüredre  . Judit és én szombat  reggel mentünk utánuk .
 A péntek esti  indulás már jó hangulatban zajlott .Egy kicsit  kabaré -szerű volt . ( Legalábbis nekem. ) Mivel a házunk előtt öt télikabátos ember megpróbálta magát bepréselni egy normál méretű kocsiba egy téli hétvégére való  élelem , ital, váltásruha , túrazsák ,túracipő, túrabot , és egy tekintélyes  vödör leves mellé.
Végül is  a manőver sikerült , az ajtót is be lehetett csukni , miután néhány próbálkozás után a halom túrabot , a váltócipős zsák  és a  frissen sült túrós  süti a tepsivel együtt nálam maradt. Hogy másnap hajnalban Judittal utánuk vigyük .
Aztán   végre  sikeresen elindult a csapat , én pedig ( nevetéstől) könnyes szemmel integettem utánuk.  Azt mondták, Baracskánál megállnak tankolni , akkor leveszik a kabátokat . Aztán  később kiderült  , hiába szabadulnak meg tőle, merthogy akkor sem lesz hova rakni. ( Hát ...igen.)Ám Ádám állítólag levette, de akkor meg Attila alig fért hozzá a váltóhoz , így innentől csak ötödikben tudtak jönni.
Szóval jól indult a dolog…
Estefelé csörög a telefon, Attila hív, leértek Mátrafüredre , a szállástól " eldobom a z agyam " . Vele egy időben Rita is hív , a szállás álomi , épp amire vágytunk . Alig várom, hogy én is lássam.
Este korán lefeküdtem a hajnali indulás miatt. Végül is azután, hogy  elaludtam, csak kétszer ébresztettek fel , mert telefonáltak,először, hogy otthon maradt a zsír , aztán meg  néhány papucs . De nem panaszkodom , még úgysem aludtam mélyen…
Másnap fél hatkor mi is elindultunk Judittal , és fél nyolcra rendben le is értünk. A hely és a faház gyönyörű volt . Erdő melletti ,meleg , szép, otthonos és barátságos . Attila reggel megrakta a cserépkályhát , kinyitotta a „ tulipántos „ ablaktáblákat. És friss kávéval vártak minket . Kicsodálkoztuk és kiörömködtük magunkat. Aztán összekészültünk és kicsit  később , mint szerettük volna, ( mivel a szállástól elég sokat kellett gyalogolni a rajtig  ) fél tízkor a mátrafüredi iskolából rajtoltunk. Gyönyörű volt az idő, ragyogott a nap. Aztán mindjárt elsőnek egy jó kis kaptató következett . A vidám beszélgetés csendbe fulladt, pihegtünk, kapaszkodtunk és olyan melegem lett , a kabátomat legszívesebben  elhagytam volna . Rita néninek szerencséje  volt,az övét  oda tudtuk csatolni a zsákhoz .
Az első ellenőrző pontra értünk , Muzsla-tető . Pecsételés után egy kis házipálinka került elő . És áldomást ittunk a többiekre , akik otthon maradtak . Isten éltesse Őket is . Mondtuk és a pontőrök is odanéztek . Itt egy összetartó csapat van együtt . Nevettünk .Gyönyörű a kilátás , körben a Mátra hegyei . Keresem a Kékest, igencsak  messze van . Állítólag oda is fel kell mennünk . De nem a szerpentinen, hanem valami hátsó úton , ami biztosan könnyebb lesz . ( Túl  optimista voltam.)  Aztán a  Mátra déli lejtőin haladtunk , egyik hegyről a másikra , ragyogó , melengető , tavaszias napsütésben .Ritával, Klárival jót beszélgetünk, fotózunk , közben gyönyörködünk. Néhol őszi falevelek a fán. Mintha ragyognának . Szinte  sugározzák a tavaly nyári napsütést .Iszonyúan és gyönyörűségesen tavasz van. De persze nem tart örökké . Amint emelkedünk és a hegyek északi oldalára érünk, alaposan lehűl a levegő. Mátraháza felé tartunk. Jó lesz behúzni a kabátot és felvenni a kesztyűket.
Attila, Judit és a két fiú  Mátraházán a parkolóban levő ellenőrző ponton bevárnak minket . Újabb pecsételés, csokit is kapunk , igaz, már kicsit fagyos . Mátrafüredhez képest 456 m-t emelkedtünk . Hófoltok vannak sok helyen és fagyos, hideg a levegő .Jól esik a forralt bor , a rövid pihenő a kockás terítős büféasztal mellett . Azután indulunk tovább . Innentől már télben járunk. Irány a Pisztrángos – tó . Egyre feljebb kapaszkodunk, csúszós havas ösvényeken  járunk hatalmas fák között . A hó bokáig ér .Tél van, végérvényesen . Dávid elől jár . Lazán, könnyedén, ritmusra lépdel , szinte suhan. Olyan tempóban, hogy alig lehet követni . Alakja egyre távolodik . A hóban egyik hegyről a másikra kaptatunk .Mögöttem Ádám, Judit és a többiek . Jó tempóban haladunk, bár nagyon kell figyelni a jeges- csúszós hó miatt . Kicsit kifulladva és elfáradva a Pisztrángos –tóhoz érünk, a távolból egy nyugodt barna szempár sugároz felénk. Egy  alak ül  messze egy pad tetején  . Dávid az . Akár  egy szerzetes, szemlélődő nyugalommal néz bennünket . Vajon mióta várhat itt ? Attila szóvá is teszi, hogy – „ Kisfiam, jó lesz, ha nem gyúrsz ennyit! Még  lealázod a társaságot .” Hát szó, ami szó, a sok erősítés miatt jó formában van …
A Pisztrángos –tónál  jól esne pihenni , a fejem fájdogál . Szívesen vennék egy szelídebb , lankás terepet. De épp az ellenkezője jön . Szőlőcukorevés , néhányunknak energiaital . A legnehezebb szakasz előtt állunk . Következik  a Kékes – tető . A hegy felettünk tornyosul . Hogy oda fel ? A havas ösvény , bár kanyarog , még így is nagyon meredek . A kilátótorony az aljából már nem is látszik . De nem lehet ilyen meredek végig . Egy idő után majd biztosan elfordul. Még mindig túl optimista vagyok. Pedig a fejem egyre jobban  fáj  . Libasorban lassan kapaszkodunk. Ki-ki a maga tempójában, meg-meg állva . Lábszárig ér a hó. Az ösvény felszórva száraz avarral, de így is gyakran megcsúszunk. És egyre feljebb jutunk. Ádám lerövidíti az utat, átvág az ösvényen , egyenesen fel …Becsülettel felér, de rendesen kimerül . Mi az ösvényen maradunk . Az egyik kanyarban „ Gabi halála „ megálló. Egy sírkő is van ott . Valahogy nem szeretném  most megnézni. Tovább kapaszkodunk .Fejünk felett elérhető távolságban látszani kezd a hegygerinc. Nagyon bíztató. ( Persze  optimistán azt hittem,már  itt lesz  a kilátó. ) A kapaszkodás közben igyekszem megszabadulni a lüktető fejfájástól . Rossz gondolatok tolulnak fel  . Az életemre vonatkozó igazságaim élesebben és tisztábban kezdenek látszani. Itt, a nehézségek között rájövök, melyik gondolat segíti az előrehaladást  és melyik, ami gátolja , engedjem el. Szép felismerésem is születik, üdvös és erőt adó . Sokminden másképp kezd innen látszani. Sokan jövünk közben, libasorban kapaszkodunk, elengedjük egymást .Vajon mások is ilyen gondolatokkal küszködnek, mint én ?
A hegygerincre érve rövid pihenő szakasz jön . A fejem lüktet, a gyomrom kavarog . De még közel sincs vége. Alig akarom elhinni . Az út egyre hosszabb , a tető egyre távolibb .Ám egyre szebben  ragyog ránk  a nap .Ritával ketten kapaszkodunk , a többiek előttünk . Csodás energiahullámok járnak át bennünket . Időnként sűrű lesz a csend . A fejfájásom is csitulni kezd . Eszembe jut a Mátrixból egy részlet, a fejemben szól egy hang  : - Azt hiszed, hogy fáradt vagy ? AZT HISZED  ??!  Néha sikerül elkülöníteni a testemet , az elmémet , a fáradtságomat a belsőmtől . Igen, csak addig vagyok fáradt, amíg elhiszem , amíg  az elmémmel így gondolom. Kis időre sikerül másképp gondolni  . Ilyenkor nagyon jól vagyok. Próbálgatom magam .Új gondolatok, megértések születnek . Igazságok, amik csak az erőfeszítésre lehulló függöny mögül tárulnak fel . Ismét megszabadultam, de lehet, hogy sokan együtt megszabadultunk valamitől, egy részünktől , félelmektől, negativitástól, tévképzetektől , valamitől, ami elfedte a tiszta képet önmagunkról, a világról. Gyönyörű pillanatok. Lassan kapaszkodunk . Rita szerint fontos ez a csoportos tisztulás , csoportos felfedezés. Valami miatt valamennyien itt akartunk lenni és meg akarjuk mászni ezt a hatalmas hegyet .Jó  gondolat .De még mindig tart az út … A testem végképp lázadozni kezd . A fehér hóban lila foltokat, karikákat látok . Aztán már akárhova nézek , a szemem előtt lila foltok egyre sűrűbben és tisztán . A testemnek étel , ital, pihenő kell , most már elég gyorsan.  És felérünk végre .  Attila a TETŐ – étterem teraszáról integet . Hál Istennek . Az étteremben pecsételünk, aztán forró tea , szendvics és pihenő. Hihetetlenül jól esik. De a szívem, vérnyomásom alig éri utol önmagam. Ez a kapaszkodás kemény volt . Rosszul vagyok. Pár  percre felteszem a lábam a padra, így már jobb . És megadom magam, beveszek egy fejfájáscsillapítót. Sajnos nincs idő sokat pihenni. Tovább kell mennünk . Még összeállunk egy fotóra a Kékes magassági  szintjegynél , -   1014 m,  Magyarország legmagasabb pontján vagyunk . Szép pillanat . De indulni kell ,most már végig lefelé megyünk. Egy- kettő és már lent is vagyunk .Ez már csak a jutalom . Gondoltam.
Megint csak túl optimista voltam. Azt hittem , a Kékes megmászása volt a legnagyobb próba . Pedig az igazi feketeleves még hátra volt. Attiláék gyorsabb tempóban jöttek, ezért búcsút vettünk tőlük, mi Klárival, Ritával a magunk tempójával haladtunk . Lefelé egy hosszú havas rész után ritkulni kezdett a hó. Avar és jeges-csúszós szakaszok váltogatták egymást . Az egyik út mellett megláttunk egy farkasnak látszó fatörzset , úgy nézett ki , mint egy fatörzsbe kövült termetes farkas . Nagyon élethű volt . Még hátulról is jól látszott a gerince,a bundája . Rita szól, még jó, hogy nappal van, sötétben jól megijedtünk volna tőle. Nem sokkal ezután hirtelen elestem . Elcsúsztam a levelek alatti jeges földön. Rita még szólt is, vigyázzak. Utána mégegyszer . Feltápászkodtam, mentünk tovább . Nemsokkal utána Rita is elesett , méghozzá nagyot . Azt mondta, elsötétült egy pillanatra minden és nem tud felkelni. Utána a mögötte jövő Klári is elesett . Ő a könyökét ütötte meg , de nem lett nagyobb baj, fel tudott kelni ,Rita viszont fájlalta a bokáját. Nagy óvatosan talpra állítottuk. Rá tudott állni. És sántikálva , de haladt tovább. Próbált nem törődni a fájdalommal, bár a bokája rendesen bedagadt. Ezután minden követ és csúszós részt előre apránként kitapogattunk.Jó szolgálatot tett a túrabot. Óvatosan jöttünk , Rita néni kicsit sántikálva. Az ellenőrző pontnál pecsételtünk . És a humoros pontőrök azt mondták, még több mint öt kilométer a célig . Nem akartunk hinni nekik. Közben sötétedni kezdett . Mi pedig  szép lassan , apránként a zöld jelzésen haladtunk. Közben kőtengeren, vízmosásokon, csörgedező erecskéken, csúszós köveken ,fagyos patakocskákon keltünk át .Rita nénivel nagyon lassan, óvatosan haladtunk.Minden lépésre odafigyeltünk.  De már nem lehet sok hátra . Hát sajnos volt.
 Egyre sötétedett , a jelzéseket egyre rosszabbul láttuk. Rita néni túltette magát a sérült bokáján , fájdalmán és vezetett , előjött mindaz, amit a túravezetői tanfolyamon tanult . Lámpa nélkül is látszanak a jelek , lehet tájékozódni .Egymást erősítettük. Kiérünk. Minden rendben lesz . Csak a jelzést kövessük.Fejünk felett néha látszottak a csillagok, kétoldalt sötét hegyek . Már szinte semmit sem láttunk, a lábunk alatt csúszós kövek, vízmosás, szúrós , bozótszerű ágak .Csak tapogatózva éreztük, hol van kő, víz, mocsár vagy száraz rész. Figyeltünk egymásra , az egymás utáni lépéseinkre .Nem volt könnyű .Mellettünk sebes patak és egy meredek völgy. Fölöttünk egy tiszta út , szerpentin, ott valamivel jobban lehetett volna látni , de a zöld jelzés nem arra visz. Megegyeztünk, a nehezebb , sötétebb részt választjuk és követjük a patak folyását és a zöld jelzésen haladunk. Rita végig bíztatott minket, most ide lépjetek, most itt átkelünk. Igyekeztünk a félelmünket elhessegetni. Nem volt jó érzés hárman a sötét erdőben , amikor néha azt sem tudjuk, mire lépünk. Időnként úgy éreztem,  képzeletbeli farkasok támadtak a hátamra. Én voltam  hátul .Nem akartam visszanézni. Az egész csak az elmém műve. Azt hiszem mindhárman így voltunk. Segítőim velem voltak és tanácsokat adtak. Túl szűken látok magam körül. Tágítsam ki a képzeletbeli látómezőmet. A félelmek szűkítenek be. Elengedtem a félelmeket, most már a hátam mögött is fényességet kezdtem érezni. A félelmes képzetek eltűntek. Néha  keskeny és csúszós ösvényen haladtunk , érzékeltük, mellettünk egyre mélyebben a patak zubog , nagyon nem kéne innen lecsúszni. Bíztatjuk, nyugtatjuk egymást , de a félelem újra visszakúszik.Nagyon keskeny ez a gerinc, bármikor lecsúszhatunk. És eszembe jutott , hogy  akkor mi van ? Mi jöhet még ? És elképzeltem. mi jöhet még, mi van, ha lecsúszunk,vagy ha vadállatok törnek ránk , ha még félelmetesebb történik, akkor mi van ? Az ég világon semmi sincs .És kioltottam a félelmet, nyugalom szállt rám. A keskeny ösvény biztonságos és barátságos lett .Közben belsőm súgott és vezetett. Hamarosan kiérünk, a nehézségnek  vége.
Azt hittem, most már vége lesz a sötét völgynek és itt lesz Mátrafüred és a cél. De az még arrébb volt. Egy nagyon meredek partot éreztünk a sötétben. Az alján víz zubogott . Itt már nem tudtunk volna átkelni. És akkor apró fények tűntek fel mögöttünk. A rendezők az ellenőrző pontról tartottak befelé. Megláttak minket , épp a telefonnal  próbáltam gyengén világítani , hogy valamennyire lássuk , hogyan  tovább. Amikor odaértek hozzánk , csodálkoztak , hogy a sötétben jöttünk .Egy kicsit megdorgáltak, amiért nincs lámpánk, aztán Rita bokáját látva  segítettek átkelni a patakon . Az út jobbra elkanyarodott ,a patakon túl másfelé folytatódott, mint eddig mentünk. A legjobbkor találtak ránk. Még így is vagy két kilométer volt hátra , de ez már szélesebb ösvényen , világító fényben ,jó hangulatban , biztonságban, hisz a rendező srácok ismerték az utat . Rita becsülettel végigjött , pedig még itt is rengeteg köves, nehéz szakasz volt, de ez már egész rendes út volt a korábbihoz képest . És végül leértünk Mátrafüredre, ott még mindig egy jó kilométert kellett gyalogolni , mire végül beértünk a célba. Rita szó nélkül kicsit sántikálva végig  jött . A pontőr srác megdícsérte, hogy nagyon hősies volt . Pecsételés. És vége .
A túrát minden nehézség ellenére 10 és fél óra alatt teljesítettük. Megküzdöttünk félelmekkel , fájdalommal .Bíztattuk ,erősítettük egymást. Útközben félelmeiről egyikünk sem beszélt. Mindenki magában küzdötte le. Csak a jót mondtuk , például, hogy – Ott a jel ! és hogy milyen jól lehet tájékozódni a sötétben is, és hogy kiérünk , jó helyen járunk. És így is volt . Az egyik srácnak megköszöntük a segítséget. Azt válaszolta , ez természetes, és sosem tudni , mikor kerül olyan helyzetbe, hogy ő szorul  ránk. Ebben megegyeztünk . Hogy sohasem tudhatjuk , mikor  szorulunk a másikra . Aztán  Rita kérésére az  egyik rendező srác hazahozott minket a házhoz  autóval. Itthon fűtött cserépkályha és meleg palócleves várt minket, amit Rita néni főzött még otthon. Attiláék megmelegítették .Nemsokkal előttünk értek haza. Hiszen a célban jó ideig vártak ránk .A meleg leves istenien jól esett . Utána Rita néni bokáját beborogattuk és pihenhetett. Az éjszakai túrától bennem is sokminden kioldódott , félelmek tűntek el, de kicsit még mintha ott lettünk volna. Ahogy megtanultunk nem félni odakint ,  ettől meg úgy látszott ,egyáltalán nem volt olyan biztonságos idebenn, mint régebben hittem.Valahogy nagyon a belső számított, az, hogy mit gondolok legbelül . És nem a helyszíntől függött már a biztonság , hanem a saját gondolataimtól, felfogásomtól . Jó darabig úgy éreztem, egyszerre vagyok az erdőben és a faházban is. És tulajdonképpen a kettő között alig volt különbség .
Klári azt mondta, nem tudja, el tudja-e valaha is felejteni mindezt . Ő , mint új csapattag igencsak bele volt dobva a mélyvízbe ezzel a túrával, de állta a sarat . Ahogy a csapat is. Jó volt utána pihenni a kényelmes ágyban. Egy túra ismét sikerrel teljesítve. A Kékes megint megtanított valamire és megerősített abban, amiben hittem, amit úgy mondhatnék   : A gondolat hatalma .Ott a sötétben nagyon fontos volt, mire gondolunk, mit hiszünk . Egy-egy banális, hétköznapi szó , egy nevetés , a faház képe felbecsülhetetlen érték lett , mert megvédett a félelemtől, a bizonytalanságtól.  És fontos volt az egymás iránti feltétlen, megelőlegezett  bizalom. Nem volt más választás . Mint annyiszor, most is éles helyzetben jött az elő, ami igazán fontos .Jó tanulás volt .
( Egyben viszont  megegyeztünk Ritával, ezután bármilyen túrára is megyünk  , lámpa nélkül többet nem indulunk el…)
Szóval a túráról csak a végletek jutnak eszembe. És milyen meglepő, de az időjárás is ilyen végletes volt. Hol gyönyörű  tavasz, hol fagyos tél váltotta egymást. De az egész csúcsa a vasárnap reggel volt . Hazaindulás előtt miközben sütött a nap , lágyan szállingózni kezdett a hó. Nem tudom, az idő hogy csinálta, de összehozta a két évszakot, egyszerre volt tél és tavasz . Kinn az utcán szállásadónőnk búcsúzkodott , aztán izgatottan kiabálni kezdett , nézzünk oda , a hegyek felé. Az utca végétől szakadt a hó . Ott. ahol voltunk, száraz volt az út , tiszta az ég. A végétől pedig egy sávban sűrű hóesés. Mint a mesében, két világ határán álltunk , talán tényleg ott is jártunk  - két világ között, a magas hegyeken és az Óperenciás tengeren is túl...

Társalgó
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak