Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - július 4. |
Attis |
|
”Akár etikai, akár politikai meggyőződésből követ valamilyen irányt és célt az ember, mély erkölcsi meggyőződés kell, hogy vezesse. Hosszú távon csak így hozhat hasznot a gyakorló politikus munkája, csak így szolgálhatja a társadalmat. Teljesen abszurd elképzelés az, hogy a vallásos ember húzódjon vissza, mint egy remete, ne legyen semmi köze a politikához. Képtelen állítás, hogy a vallásnak és az erkölcsnek nincs helye a politikában.”
Őszentsége Tendzin Gjaco , a XIV. Dalai Láma
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - július 3. |
Attis |
|
”Különböző emberek különbözőképpen látják a világot. Ez egyenesen következik minden élőlény karmikus meghatározottságából. Amikor például egy ember, egy isten és egy préta (éhező szellem) – a három úgynevezett érzőlény – egy vízzel telt edényt szemlél, mind a három mást lát. A karmikus tényezők hatására az ember vizet lát az edényben, az isten nektárt, a préta pedig vért. Ugyanaz a dolog a karma sajátos erejének hatására mindegyikük szemében másnak tűnik fel.”
Őszentsége Tendzin Gjaco , a XIV. Dalai Láma
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - július 2. |
Attis |
|
”Először segítsünk, utána kérdezzük meg a baj okát. Indiában azt mondják, ha egy mérgezett nyílvessző eltalál, először húzd ki, és utána kérdezd, ki lőtt rád, milyen mérget használt, és így tovább. Első a közvetlen veszély elhárítása, utána következik a vizsgálat, az oknyomozás. Hasonlóképpen, amikor az emberi szenvedés másféle jeleivel találkozunk, mindenekelőtt segítsünk a szenvedőn, és csak utána firtassuk, ha egyáltalán szükséges, származását, rokonságát, elvi hovatartozását.”
Őszentsége Tendzin Gjaco , a XIV. Dalai Láma
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - július 1. |
Attis |
|
”A béke nem, sokat ér annak, akit éppen éhség vagy fagy gyötör halálra. És azok lelkiismeretét sem nyugtathatja meg, akik e kínokat okozták. Nem ad vigasztalást senkinek, aki elvesztette szeretteit, mondjuk egy árvíz pusztításában, amelyet a szomszéd ország esztelen erdőirtása okozott. A béke az emberi jogok tiszteletben tartása, az ellátás megszervezése, az egyes ember és a nemzetek szabadsága után következik. Ám a valódi béke önmagunkkal és körülöttünk az egész világgal a lelki békesség, a megnyugvás elérésével valósítható meg.”
Őszentsége Tendzin Gjaco , a XIV. Dalai Láma
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - június 30. |
Attis |
|
”A nyugodt, csendes tűrés a tudatosság kitüntetett állapota. Szellemi, fizikai hajlékonyság kíséri, ebben a tudatállapotban a test és az elme rendkívül szolgálatkész, különösen rugalmassá és fogékonnyá válik. Az éleslátás másféle tudatállapot. Szintén a tudatosság magas foka, és szintén szellemi és fizikai hajlékonyság kíséri. Ebben az állapotban az elemző képességünk rendkívül fejlett. A nyugodt tűrés tehát szívó, elnyelő közegű, az éleslátás pedig aktív, elemző természetű.”
Őszentsége Tendzin Gjaco , a XIV. Dalai Láma
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - június 29. |
Attis |
|
”A föld, egy bizonyos mértékig, valóban úgy viselkedik, mintha anyánk lenne. Bármit teszünk vele, elnézi nekünk. Ám újabban olyan rendkívüli pusztítást végzünk a természetben, hogy ezt már nem hagyhatja szó nélkül. Arra int, hogy legyünk óvatosak. Nemcsak a túlnépesedés következményeire figyelmeztet, hanem ezer más jelben is komoly veszélyt lát. Ugye, világos, miről van szó? A természetnek megvannak a maga természetes határai.”
Őszentsége Tendzin Gjaco , a XIV. Dalai Láma
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - június 28. |
Attis |
|
”Fogalmam sincs, hogy a nyugati pszichoterápia tapasztalatai használhatók-e a buddhista meditáció céljainak eléréséhez. Azt azonban jól tudom, hogy a lelki gyakorlatok minden fajtájához elengedhetetlenül szükséges a meghittség, az intimitás közege. Különösen akkor, ha saját erőnkből akarjuk leküzdeni lelki problémáinkat. Ha egyszer feltárjuk magunkat valaki előtt, az csak olyan lehet, akiben teljes mértékben megbízunk, akit nagyon közel érzünk magunkhoz. Önmagunk megnyitása az egyik legfontosabb lépés a lelki élet rendezése felé.”
Őszentsége Tendzin Gjaco , a XIV. Dalai Láma
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - június 27. |
Attis |
|
” Egy szónak vagy kifejezésnek önmagában négy különböző jelentése van. Ezeket a tantrában az értelmezés négy szintjének megfelelően a megértés négy különböző módjaként említjük. Az első a betű szerinti jelentés, a második az általános jelentés. A harmadik a rejtett, a negyedik pedig a szó vagy kifejezés végső jelentése.”
Őszentsége Tendzin Gjaco , a XIV. Dalai Láma
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - június 26. |
Attis |
|
”Az idő sohasem vár, szigorúan halad tovább. De nemcsak az idő halad, vele együtt az életünk is telik, ugyanazon a pályán. Ha valamit elrontunk, nem fordulhatunk vissza, hogy újra próbálkozzunk vele. Az idő nem ismeri a második esély fogalmát.”
Őszentsége Tendzin Gjaco , a XIV. Dalai Láma
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - június 25. |
Attis |
|
”Nem helyes azt gondolni, hogy a szeretet, az együttérzés és a megbocsátás fogalma tisztán a vallásgyakorlatban létezik. Ez szűklátókörű gondolkodást feltételez. És ami a legrosszabb, azt sugallja, hogy ezeket az erkölcsi tartalmakat nem lehet vallásos hit nélkül gyakorolni.”
Őszentsége Tendzin Gjaco , a XIV. Dalai Láma
|
|