Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - augusztus 13. |
Attis |
|
”Úgy tűnik nekem, hogy az isten álomba merült valahol. Persze, csak tréfálok, a teremtő isten nem dologtalan, nem szundikál. De ha mégis igaz lenne, hogy alszik, akkor föl kell ébresztenünk. Ám nem abból származnak a földi gondok, hogy az isten nem teszi a dolgát. A mi mulasztásainkért, vétkeinkért nem tehetjük felelőssé őt. Sem a sorsot, sem a karmát, amely okok és következmények láncolatának szigorú törvénye, a mi tetteinkből származó eredmény. Az istent vádolni magunk helyett, gyáva viselkedés.”
Őszentsége Tendzin Gjaco a XIV. Dalai Láma
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - augusztus 12. |
Attis |
|
”Az oktatás az egész világon válságban van. Lehetetlen az oktatási rendszereket átalakítani, változtatni rajtuk. És a válság átterjed a gazdaságra és a politikai életre is. Mintha minden menekülne a gondoskodásunk, a törődésünk elől. És így persze az ellenőrzés alól is.”
Őszentsége Tendzin Gjaco a XIV. Dalai Láma
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - augusztus 11. |
Attis |
|
”Vajon mennyire örülhetünk annak, ha rosszul mennek a dolgai valakinek, akit nem kedvelünk? Van-e határa a kárörömnek? Valójában nem érdemes más kárának örülni, hiszen ettől nem lesz rosszabb neki. De ha rosszabb lenne is, a mi sorsunk a kárörömtől nem fordul jobbra. Szomorú dolog és rossz jel, ha szükségét érezzük a kárörömnek.”
Őszentsége Tendzin Gjaco a XIV. Dalai Láma
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - augusztus 10. |
Attis |
|
”Az elme igazi gyakorlóit nem érintik külső történések, és nem hatnak rájuk saját érzelmeik sem. Önmaguk és mások valódi érdekeit szolgálják és védik. Függetlenek és félelem nélküliek, képesek valódi jó viszonyt teremteni önmagukkal. Ideális kapcsolatra törekednek másokkal is. Ennek megfelelően békések, barátságosak az emberekkel, ha megszólítják őket, hasznos tanácsokkal szolgálnak. Bármerre járnak, egyszerűek, szerények, kerülik a hangos, utasítgató viselkedést. Nem sértik mások érzéseit, és nem keltenek erős érzéseket másokban.”
Őszentsége Tendzin Gjaco a XIV. Dalai Láma
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - augusztus 9. |
Attis |
|
”A buddhista irányzatok aszerint különböztethetőek meg egymástól, hogy miképpen alkalmazzák a tanítás négy alapelvét mint a négy úgynevezett pecsétet. Ezek a következők. Az első: minden jelenség több összetevőből áll, együttesük változó és természetük tünékeny. A második: a dolgok és a történések nem tiszták, nem egyértelműek, nincsenek homogén tulajdonságaik. Létezésük szenvedések forrása. A harmadik: minden jelenség üres, a jelenségeknek nincs önazonosságuk. A negyedik pedig: a valódi békesség a nirvána.”
Őszentsége Tendzin Gjaco a XIV. Dalai Láma
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - augusztus 8. |
Attis |
|
”A szenvedés értelme az, hogy közben megismerhetővé válik a szenvedés. Okait és jellemzőit tekintve igen sok féle szenvedés létezik. Típusait három csoportba osztjuk. Az elsőbe a szenvedés szenvedéseit soroljuk, ide tartoznak a fájdalomérzethez hasonlítható szenvedések. A második csoportba a változás szenvedéseinek megnyilvánulásait soroljuk. Ide a változás, a mulandóság, az elmúlás okozta tünetek tartoznak. Ezeknek egyik enyhe változata például a kellemesség, a kényelem megszűnéséből származó szenvedés. A szenvedés harmadik fajtája a mindenre kiterjedő szenvedés érzése, mely általános állapotot jelez. Ez az állapot a forrása, eredője a szenvedések előző változatainak is. Az ilye mindent átható szenvedés egyrészt karmikus következmény, másrészt az elme zavart állapotából következik.”
Őszentsége Tendzin Gjaco a XIV. Dalai Láma
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - augusztus 7. |
Attis |
|
”A tibeti nyelvben az „áldás” szó átváltozást jelent valamilyen fenség, magasztosság vagy erő segítségével. Egyszerűen szólva az áldás olyan élménynek, tapasztalatnak az eredménye, amely jobbá teszi az elmét, szellemi emelkedést idéz elő.”
Őszentsége Tendzin Gjaco a XIV. Dalai Láma
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - augusztus 6. |
Attis |
|
”Amikor a buddhista tanítás elveivel ismerkedünk, igen fontos, hogy korrekt befogadók legyünk. Nem helyes azzal a szándékkal hallgatni a tanítást, hogy ebből majd hasznunk, előnyünk származik. A jó hírünk növelése sem lehet cél. De arra sem szabad gondolnunk, hogy jobb, magasabb újjászületés jár majd érte, vagy másféle jutalom a következő életünkben. És nem szabad csak a magunk szabadulását kívánni a létforgatagból , vagyis szamszárából. Az ilyen gondolatokat el kell űznünk magunktól. Hallgassuk a tanítást azzal a szándékkal, hogy tudásunkat erősítjük, gyarapítjuk vele – minden élőlény javát szolgálva.”
Őszentsége Tendzin Gjaco a XIV. Dalai Láma
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - augusztus 5. |
Attis |
|
”A vegetarianizmus igen csodálatra méltó elgondolás. A buddhizmus azonban nem tiltja egyértelműen a húsevést. Ami szigorúan tilos, a hús megrendelése a mészárosnál. Még gyanú sem tapadhat ahhoz, hogy egy állatot a mi kívánságunkra, a mi tudtunkkal ölnek le.”
Őszentsége Tendzin Gjaco a XIV. Dalai Láma
|
Út a nyugalomhoz - mindennapi tűnődések - augusztus 4. |
Attis |
|
”Kétféle vágy létezik. Az egyiknek pontosan meghatározott célja van, ez jó vágy, hasznos vágy. Határozottságot jelent, döntéseket követel. A buddhisták szerint az ember ennek a vágynak köszönheti, ha végül eléri a buddhaságot, a megvilágosodást. A másik fajta vágynak nincsen semmi indítéka, sem valódi célja. Ez a vágy csupán a „minden pillanatban akarok valamit” szeszélye. „Most ezt kérem, most azt kérem, de már amazt is!” Teljesen megalapozatlan követelések sorát jelenti. A vágynak ez a fajtája nagyon gyakran vezet tragédiához.
Őszentsége Tendzin Gjaco a XIV. Dalai Láma
|
|